ورزش اسپینینگ با دوچرخه سواری داخل سالن، یک فعالیت گروهی و ریتمیک با تمرکز بر استقامت و فرم دهی عضلات پایین تنه است و مربی اسپینینگ، در تمامی مراحل آن از جمله گرم کردن، دوی سرعت، صعود کردن و در انتها خنک کردن، ورزشکاران را راهنمایی می کند.

اسپینینگ ورزشی است که همراه با موزیک و یک دوچرخه انجام می شود. این ورزش از دهه ۸۰ میلادی در آمریکا توسط آقای “جانی جی” آغاز شده است و در ایران از سال ۸۶ بطور رسمی زیر نظر فدراسیون ایروبیک و آمادگی جسمانی فعالیت خود را آغاز کرد. اسپینینگ اسم مستعاری است که از اسپین یعنی چرخیدن گرفته شده است و معنای دوک نخ ریسی را می دهد. در واقع هدف از اسپینینگ شبیه سازی یک مسیر جاده ای، به صورت های مختلف در یک محیط سالنی سرپوشیده است. مربی ها با استفاده از موزیک های استاندارد یک جاده را طراحی می کنند و آن را در کلاس های خود اجرا می کنند. معمولا مدت زمان انجام این تمرین از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه متغیر می شود. فرد مبتدی که کمتر از ۱ ماه است که در این کلاس ها شرکت می کند، قبل از آن هم ورزش هوازی دیگری انجام نداده است نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه در کلاس حضور داشته باشد تا به مرور زمان با افزایش استقامت قبلی بتواند مدت زمان بیشتری را در کلاس بگذراند. در این ورزش بسیاری از عضلات به همراه یکی از اصلی ترین عضلات بدن که قلب نام دارد، تقویت پیدا می کنند. انجام این ورزش هوازی با شدت مناسب ترشح ماده ای به نام اندروفین را در بدن افزایش می دهد.

اندروفین باعث ایجاد حس خوشحالی و سرخوشی می شود. در حالیکه درد را نیز کاهش می دهد، فشارهای عصبی را کم می کند و باعث تخلیه تنش می شود. به همین دلیل آن را مسکن طبیعی بدن می نامند. در کلاس ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای اسپینینگ، حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری انرژی مصرف می شود.